Czy kiedykolwiek widziałeś łódź na środku oceanu podczas sztormu? Istnieją obszary na świecie, gdzie żeglowanie jest ekstremalnie niebezpieczne. Mimo to, niektórzy bardzo doświadczeni żeglarze decydują się na udział w regatach, które prowadzą przez te najbardziej groźne wody. Widoki z takich zawodów są naprawdę spektakularne! Niektóre odcinki są na tyle niebezpieczne i trudne, że nawet najbardziej doświadczeni żeglarze czują się niepewnie.
Dlaczego niektóre wody są bardziej niebezpieczne od innych?
Niektóre obszary żeglarskie, mimo że oferują fascynujące warunki, są mniej rekomendowane do pływania ze względu na swoje ekstremalne zagrożenia. Wybierając trasę w takich rejonach, należy uwzględnić ryzyko ogromnych fal, sztormów na otwartym morzu, a nawet zagrożenie piractwem.
7 najbardziej niebezpiecznych stref żeglarskich na świecie
Jeśli szukasz adrenaliny, jesteś doświadczonym żeglarzem i miłośnikiem mocnych wrażeń, te 7 stref żeglarskich to idealna przygoda dla Ciebie! Silne wiatry i wzburzone morze stanowią wyzwania, które będą wymagały zarówno od Ciebie, jak i od Twojej załogi, dużych umiejętności i odporności.
Pamiętaj, aby zawsze dostosować trasę rejsu do swoich umiejętności, doświadczenia oraz rodzaju łodzi, którą dysponujesz. Przed wypłynięciem koniecznie sprawdź prognozę pogody i upewnij się, że wyposażenie łodzi jest w pełni sprawne.
- Przylądek Horn
Przylądek Horn to najbardziej wysunięty na południe punkt Ameryki Południowej. Znajduje się na wyspie Hornos w archipelagu Ziemi Ognistej, należącym do Chile. Charakteryzuje się stromym klifem o wysokości 425 metrów i zaznacza północną granicę cieśniny Drake’a, która oddziela Amerykę Południową od Antarktydy.
Przylądek Horn jest znany jako jedna z najbardziej niebezpiecznych stref żeglarskich na świecie. Panują tam porywiste, silne wiatry, intensywne burze oraz wzburzone morze. Wiatr osiąga prędkość nawet 100 km/h, a fale mogą sięgać nawet 30 metrów. Dodatkowym zagrożeniem są lodowce znajdujące się w tym rejonie.
Opłynięcie Przylądka Horn w świecie żeglarskim jest porównywalne z zdobyciem Mount Everest. Ze względu na ekstremalne warunki, Przylądek Horn bywa nazywany „cmentarzem żeglarzy”. W rzeczywistości wielu żeglarzy straciło tam życie, a na ich cześć postawiono tam pomnik albatrosa.
2. Trójkąt Bermudzki
Trójkąt Bermudzki nie bez powodu stał się swego rodzaju legendą, gdyż to w tym tajemniczym miejscu setki statków i samolotów bezpowrotnie zaginęło. Obszar ten, znajdujący się w pobliżu Miami wydaje się niepozorny, jednak ostatnie badania naukowe ujawniają, że tutejsze fale są w stanie uformować ściany wodne sięgające 15 metrów! Siła tych fal jest na tyle ogromna, że żadna łódź nie jest w stanie jej przetrwać. Dla zobrazowania niebezpieczeństwa, żadna firma ubezpieczeniowa nie zgadza się na pokrycie łodzi żeglarzy, którzy decydują się na pływanie w tym rejonie. Co więcej, po zaginięciu łodzi w Trójkącie Bermudzkim często nie pozostaje po niej żaden ślad.
3. Przylądek Dobrej Nadziei
Dawniej nazywany Przylądkiem Burz, obszar ten, jest punktem łączącym zimny prąd Atlantyku oraz ciepłe prądy Oceanu Indyjskiego. Przylądek ten znajduje się na wybrzeżu atlantyckim Południowej Afryki i słynie z silnych prądów morskich. Jest to miejsce w którym najczęściej na świecie odnotowuje się fale sięgające nawet między 18 a 20 metrów.
4. Ryczące czterdziestki
Strefa ta znajduje się pomiędzy 40° a 50° szerokości geograficznej, na południowej półkuli. Nazwa “ryczące czterdziestki” została nadana przez żeglarzy, ze względu na znajdujące się tam silne wiatry wiejące z zachodu. Ze względu na dużą odległość od lądu, który mógłby wpływać na intensywność fal, morze w tej strefie jest wyjątkowo wzburzone i nieprzewidywalne. Brak lądowych przeszkód powoduje, że fale mogą osiągać ogromne rozmiary, a wiatry są niezwykle silne.
5. Równikowy Pas Ciszy
Równikowy Pas Ciszy, znany również jako Strefa Konwergencji Tropikalnej, charakteryzuje się bardzo niestabilnymi warunkami pogodowymi. W tym obszarze warunki mogą być czasami niezwykle spokojne, ale równie często mogą przybierać formę gwałtownych burz i zmiennych zjawisk atmosferycznych. Równikowy Pas Ciszy to obszar o dużej nieprzewidywalności pogodowej, gdzie warunki zmieniają się dynamicznie, co czyni go niebezpiecznym dla żeglarzy.
6. Wyjące Pięćdziesiątki
Strefa ta, będąca sercem Oceanu Południowego, znajduje się między 50° a 60° szerokości geograficznej południowej. Sąsiedztwo z Antarktydą powoduje liczne depresje atmosferyczne z powodu różnicy temperatur między lodowcem a wodą. Ta różnica generuje ruch powietrza, który krąży wokół Antarktydy, tworząc serię depresji. Stąd pochodzi słynne żeglarskie powiedzenie: „Poniżej 40 stopni szerokości południowej nie ma prawa, poniżej 50 stopni szerokości południowej nie ma Boga.”
7. Zatoka Biskajska
Zatoka Biskajska to rozległy obszar o powierzchni 223 000 km², położony między Bretanią we Francji a wybrzeżem Kantabrii w północnej Hiszpanii. Znana z ogromnych fal i porywistych wiatrów, Zatoka Biskajska ma nie najlepszą reputację wśród żeglarzy.
Obszary żeglugi narażone na piractwo
W dzisiejszych czasach piractwo może wydawać się niemal anachroniczne, ale współcześni piraci działają głównie w ubogich regionach świata, zarówno na łodziach rekreacyjnych, jak i komercyjnych. Zajmują się kradzieżą dóbr materialnych, sabotażem jednostek pływających, a w najgorszym wypadku porwaniem pasażerów w celu wymuszenia okupu. Piraci są zazwyczaj uzbrojeni i nie wahają się używać przemocy, aby przejąć kontrolę nad okrętem i obrabować statek.
Aby zminimalizować ryzyko spotkania z piratami, warto unikać następujących obszarów:
- Zatoka Adeńska
- Zatoka Gwinejska
- Wybrzeże peruwiańskie
- Cieśnina Malakka
Choć podejmowane są zdecydowane działania w celu zwalczania piractwa morskiego, nadal zaleca się ostrożność w tych rejonach. Warto pamiętać, że wymienione miejsca to tylko niewielki fragment globalnych szlaków żeglarskich, więc nie należy się zniechęcać. Planując rejs, miej na uwadze te informacje, aby zapewnić sobie bezpieczne i udane doświadczenia na morzu.informacje, aby zapewnić sobie bezpieczne i udane doświadczenia na morzu.
Leave a Reply